Lengte: 17,8 km
Hoogtemeters: 707
Gereden: Juli 2016

Croix de Justin is het enorm grote kruis boven op de berg en is overal vanuit Die te zien. Diverse Mountainbikeroutes gaan richting deze top, dus mijn eerste MTB rit van deze vakantie stond vooraf al vast. Vanaf onze camping Le Glandasse, rijd je via de doorgaande weg richting Die. Direct na de grote rotonde staat Croix de Justin reeds met borden aangegeven. Sla links af en volg de aangegeven weg naar Croix de Justin. Croix de Justin ligt aan de westkant van Die en ondanks de vroege ochtenduren, rijd je volop in de reeds warme zon. De weg buigt over de brug rechts af en klimt langzaam omhoog de bossen in en wordt uiteindelijk onverhard. Een brede gravelweg met met name in de bochten veel losse kiezels, brengt je langzaam steeds hoger. Het uitzicht op Die is nu al fantastisch en zal nog mooier worden.

De brede weg omhoog is onderdeel van MTB-route 8 en 9. Route 8 zal via de brede weg helemaal omhoog gaan terwijl route 9 op een gegeven moment zal afbuigen naar links en via een omweg naar Croix de Justin gaat. Ik besluit dan ook om route 9 te gaan volgen.

Na vele bochten buig ik links af voor route 9. In plaats van een brede kiezelweg, vervolgt de route zicht over een smal wandelpad door de bossen omhoog. Met name in het begin wordt de weg versperd door hoog gras wat over het pad heen hangt. Het smalle bospad geeft een goed beeld wat ik de komende weken voorgeschoteld ga krijgen. Het pad door de bossen is een mengelmoes van rots en boomwortels. Ook maak ik kennis met enorm scherpe en krappe bochten.

Vanuit de bossen gaat pad verder omhoog. Het smalle en technische pad loopt via de bergflanken omhoog. Het is een geweldig technische klim waarbij je langs diverse steile afgronden fietst. Je komt uit bij Col de Cour en hebt vanaf hier een geweldig uitzicht over de vallei. Na een korte stop om van dit uitzicht te genieten vervolg ik het smalle pad.

Blijf het smalle pad volgen dat verderop overgaat in een breed karrenspoor. Je krijgt een stevige klim te verduren. Tijdens mijn klim, staat de zon staat hoog en met weinig beschutting is het erg heet. Houdt bovenop rechts aan en volg het smalle pad de plantenmassa in. Het smalle onverharde pad dicht tussen de bomen en planten door, daalt snel. Het is een prachtige afdaling, maar voorzichtigheid blijft ten allen tijden geboden. Bij het afbuigen van de weg naar rechts heb je werkelijk een adembenemend uitzicht op de vallei met op de achtergrond Croix de Justin.

Vanaf hier gaat het smalle pad over in de brede onverharde weg die uitkomt bij Croix de Justin. Met een laatste felle klim naar boven sta ik naast het grote gele metalen kruis. Het uitzicht over Die en het bergmassief Montagne de Glandasse is werkelijk fantastisch. De gehele klim ben ik niemand tegengekomen en ook hierboven is het uitgestorven. Ik geniet volop.

Vanaf Croix de Justin gaan er diverse paden terug naar Die. Volg je Route 9, dan kom je uit bij een (onmogelijk te fietsen) GR wandelpad. Ik heb dit pad een stukje te voet afgedaald, maar dit werd mij te gek. Volgens de MTB kaarten van de VVV is dit deel van de route ook afgesloten. Ik heb daar geen enkele moeite mee en besluit dan ook om het gewone brede kiezelpad naar beneden te nemen. Met de warme wind blazend door mijn helm, suis ik op hoge snelheid naar beneden. Binnen no-time sta ik weer beneden en hoog achter mij op de berg prijkt het grote kruis.

Een andere weg terug is om vanaf Croix de Justin rechts aan te houden (je rijd dan een klein stukje dezelfde weg terug) en deze kiezelweg richting Gîtes de Chapias Die te volgen. Dit kiezelpad gaat vanaf daar verder terug naar Die.

Zwaarte parcours:
Techn. moeilijkheid:
Hoogteverschil:
Bewegwijzering:

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.