Lengte: 36,6 km
Hoogtemeters: 773
Gereden: Juli 2016

De MTBkaart van Die beslaat een groot gebied. Er staan ook Mountainbike routes op vermeld rond  andere dorpen in dit gebied. Een van die dorpjes is Châtillon-en-Diois en ligt op ongeveer 10km afstand van Die. Châtillon-en-Diois ligt nagenoeg aan het einde van het Glandasse gebergte en kent ook diverse MTBroutes. Route nr 11 is 16 kilometer lang en valt in de categorie zwaar: kleur zwart.

Vanaf camping Le Glandasse pak ik de doorgaande weg naar Châtillon-en-Diois. Fietsers mogen op de rijbaan rijden en auto’s gaan in Frankrijk met een ruime boog om je heen. Châtillon-en-Diois ligt wat hoger dan Die en dat betekent enkele malen klimmen. Groot voordeel hierbij is, dat ik warm begin aan de Mountainbikeroute.

Wanneer je Châtillon-en-Diois nadert begint het spoorzoeken naar de MTB bordjes. Ook hier is het raak. Op een verkeersbord aan de andere kant van de weg, bij een uitrit, vind ik de eerste markering. Na een kort klim fiets je door het pittoreske centrum van Châtillon-en-Diois. Ik ben vervolgens een half uur zoet met het zoeken naar de volgende MTB bordje en heb door bijna alle straten van dit kleine dorp gefietst. De markering blijkt op een paal achter de fontein te staan, naast het restaurant. En ja, daar stonden vanmorgen werklui voor koffie te drinken.

Na de hoofdstraat sla je dus bij de fontein links af waarna de weg direct steil omhoog gaat. De totale klim is 4,9km en brengt je naar het hoogste punt: Col des Caux (1129m). Na het passeren van de begraafplaats wordt de weg een breed kiezelpad. Je fietst nu verder de vallei in en passeert een bekende klimplek: Combe de Ba”in. Het brede kiezelpad slingert zich langs oude weilanden en over het beekje Le Guè steeds verder omhoog. Het uitzicht tijdens het fietsen op het bergmassief Montagne du Glandasse is fantastisch.

Via het brede kiezelpad rijd je door de bossen verder omhoog. Blijf de MTBbordjes met route 11 volgen. In de bossen vervolg je de route via GRxx verder omhoog. Het smalle bospad is goed te fietsen. Naarmate je hoger klimt wordt het pad smaller en fiets je uitsluitend nog op rotsen en leisteen. Iets verderop sta ik voor een verassing. Een lading los leisteen is ooit van de berg naar beneden gerold en hierover loopt nu een smal pad. Met de MTB aan de hand passeer ik deze enorme berg met los leisteen. Na deze passage blijft het pad ruig en ontbreken de bomen met enige regelmaat en is een steile afgrond het enige waar je in kijkt.

Het hoogste punt is Col des Caux (1129m) en herken je aan de driesprong met het markeringsbord. Helaas blokkeren de bomen je uitzicht en zit er niets anders op om gewoon verder te fietsen. De vraag is welke kant op. Er staan geen MTBbordjes meer en raadpleeg mijn GPS. Rechts gaan kan ook, maar gezien de kleuren van het pad op mijn GPS, ben ik bang dat dit een erg smalle en lastige klim gaat worden. Ik besluit om rechtdoor te gaan en de GR wandelroute te volgen.

Het smalle pad is hier goed te fietsen. Je passeert Col Mireille (1119m) en rijd vanaf hier een lange tijd over de kam van de berg. Het uitzicht vanaf de bergkam op de uitlopers van bergmassief Montagne du Glandasse (de berg met de ronde gaten is: Dôme Pié Ferré) en de bijbehorende vallei is fantastisch.

Wanneer je het einde van de bergkam passeert steek je de berg over om aan de andere kant verder af te dalen. Na het oversteken van de bergkam wordt je wederom getrakteerd op een adembenemend uitzicht. Vanaf dit punt is het een lange afdaling (bijna 6km) terug naar Châtillon-en-Diois. Ook hier is de afdaling niet gemakkelijk. De smalle single track met grote stenen, boomwortels en erg korte en blinde bochten maken het een zeer technische afdaling.

Wanneer het pad de naaldbossen weer induikt, krijg je nog een extra technisch en zwaar pad te verduren. Ontelbare rotsen en stenen bepalen dit pad en dat is hard werken met een hardtail. Het laatste stuk door het bos is een verademing. Toch kun je ook hier niet voluit rijden. Een aantal omgewaaide bomen versperren namelijk de weg. Eenmaal beneden, kom ik weer uit op het brede kiezelpad van waar ik vanmorgen gestart ben.

Ga hier rechts en daal weer af naar Châtillon-en-Diois. Vanaf hier pak ik dezelfde doorgaande weg weer terug naar Die.

Zwaarte parcours:
Techn. moeilijkheid:
Hoogteverschil:
Bewegwijzering:

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.