Lengte: 28 km
Hoogtemeters: 648

MTB-route 5 is een prachtige afwisselende route die zich ten oosten van Houffalize bevind. De route is gemarkeerd met moeilijkheidsgraat 2 en is, net als de ondergrond, erg wisselend maar wel voor ruim 80% onverhard. Deze MTB-route 5 gaat door veel bosrijk gebied en kent 650 hoogtemeters die verkregen wordend oor de vele felle steile klimmetjes. De start van MTB-route 5 is ook hier weer de VVV midden in het centrum van Houffalize. Volg de bordjes van MTB-route 5 en je zal direct aan een mooie klim door het mooie Houffalize beginnen. Deze lange klim over de doorgaande weg is een keurige opwarmer. Zodra de bocht scherp afbuigt duiken en dalen we links af het overharde pad op en rijden vervolgens parallel aan de doorgaande weg en de rivier richting het dorp Cowan. Dit eerste deel van de route zorgt gelijk voor plezier, want we klimmen 5km aan een stuk door. Aan het einde van de weg slaan we rechts af en duiken over de verharde weg met een bloedgang naar beneden.

We rijden door de tunnel en mogen gelijk weer verderop de grootste uitdaging van MTB-route 5 zich opdoemt. Deze zwaarste klim van MTB-route 5 start op 9 km na de start in Houffalize. De klim is gemeen, lang en zwaar. Grote stukken zijn 10% en dat is bikkelen! Na nog wat klimmen en dalen op het hoogste deel (496m) van deze MTB-route, krijg je na het dorpje Steinbach tevens de mooiste afdaling van deze MTB-route. En wat voor één! De afdaling is is ruim 2 kilometer lang en gaat over een breed onverharde weg met veel kleine losse stenen. Het gaat hard, heel hard en met de nodige bochten is het dus goed opletten!

Wanneer je eenmaal vol adrenaline beneden bent zijn we over de helft van deze MTB-rout en mag je weer aan de volgende klim beginnen. Afkoelen en bijkomen is er op deze MTB-route écht niet bij. Na deze klim door het naaldbos, daal je af naar toch wel het meest bijzondere element in deze route. We komen namelijk uit bij camping Moulin de Bistain. Een bijzonder ogend geheel, waar we dwars tussen de diverse (markante) vaste stacaravans door weer richting de bossen klimmen. Na deze klim rijden we uit het bos en slaan links af richting Brisy. We rijden nu ten noorden van Houffalize door weilanden en door mooie delen bos terug richting het dorp Taverneux. Voor dit dorp slaan we links af de weilanden in.

Het laatste deel van deze MTB-route, dicht bij Houffalize, valt samen met MTB-route 2 en gaat over een zeer smal pad door de weilanden. Dit smalle en diepe pad heeft veel spoorvorming en dat is iets wat best lastig rijden kan zijn, zeker wanneer er ook nog eens veel prikkeldraad links van je zit. Je komt hierna direct uit op de doorgaande weg en gaat bij de kruising links af. Je komt nu, midden in Houffalize uit, naast de bekende rij huizen die links boven Houffalize liggen. Met een laatste afdaling over de doorgaande weg komt je vervolgens recht tegenover de Spar in het dorp weer uit.

Zwaarte parcours:
Techn. moeilijkheid:
Hoogteverschil:
Bewegwijzering:

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.