Lengte: 36 km
Hoogtemeters: 769

MTB-route 3 behoort tot 1 van de langst Mountainbike routes in Houffalize. MTB-route 3 is een vrij technisch en fysiek zwaardere route. De ondergrond is wat we gewend zijn in Houffalize: varrierend en voor ruim 80% onverhard. Vanaf de VVV in Houffalize volg je de groene MTB bordjes met nr6 er op. Je rijd via de doorgaande weg Houfalize uit en volgt de doorgaande weg richting camping Du Viaduc. Tussen de school en de camping sla je links af en direct krijg je de eerste pittige klim te verwerken. Al klimmend langs de vakantiehuisjes kom je uit in het bos. De weg gaat verder via een vrij breed pad door de bossen en na enig klimwerk kom je uit op het uitzicht bij het grote viaduct van de snelweg. Je rijd onder dit grote viaduct door en slaat links af en dan direct weer rechts.

Wat volgt is een zeer spectaculaire afdaling die uitkomt bij het bruggetje over het beekje. Waar iedereen hier vol in de remmen gaat, is het zinvol om toch snelheid te houden omdat je direct na de brug een technische en steile klim te verduren krijgt. Deze weg is smal, bezaait met rotsen en bevat vele geultjes al dan niet gevuld met water. Hierdoor is de klim technisch en lastig maar wel te doen! Deze lange en stevige klim komt midden in de bossen uit en gaat na enkele kilometers over op een asfaltweg. Vlak voor het dorp Bonnerue volg je de route via een karrespoor door het weiland. Dit soort smalle en diep uitgereden paden met prikkeldraad naast je blijven een uitdaging om te rijden. We komen uiteindelijk uit in het dorpje Bonnerue. Je houdt hier links aan en slaat direct na het dorp links de weilanden in. Pas in het bos houd het klimmen op en krijg je een fijne afdaling over een mooi grindpad. Eenmaal beneden voel je het al weer aankomen, er mag weer geklimt worden; en hoe. Van de hele MTB-route is dit deel het steilst!

We rijden / klimmen stevig door naar het drop Mabompré, houden links aan en klimmen door richting de snelweg. We maken een haakse bocht en rijden parallel aan de snelweg naar beneden, duiken links door de tunnel en klimmen langzaam verder door de weilanden en bossen richting Hardigny. Je krijg je het idee verkeerd te zitten. Dit blijkt niet het geval, want na ongeveer 1,5 km duik je weer de bossen in. We slaan haaks links af en klimmen een lang recht stuk van 4km door de bossen. Komend vanuit de weilanden steken we de doorgaande weg schuin over en klimmen door tot in de bossen. Op iets meer dan 26 km bereik je na veel klimmen en dalen het hoogste punt van MTB-route 3, namelijk 498m We slaan links af en dalen via een heerlijk onverhardpad door naar het gehucht Cèturu.

Vanaf hier is uitsluitend nog afdalen naar Houffalize, niet verkeerd na de vele klimmen die we gehad hebben. Wanneer je bijna weer in Houffalize bent en een haakse bocht naar links maakt, zie je rechts het grote luxe Hotel Ol Fosse d'Outh. Naast de bossen van dit hotel krijg je nog een zeer korte maar ook zeer technische afdaling te verwerken die bij nat weer erg oppasen is. Eenmaal heelhuids beneden volg je de doorgaande weg langs het grote busstation en de MTB winkel "Houffabike", weer terug naar het centrum van Houffalize.

Zwaarte parcours:
Techn. moeilijkheid:
Hoogteverschil:
Bewegwijzering:

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.