Lengte: 23 km
Hoogtemeters: 613

MTB-route 6 is fysiek en technisch de moeilijkste route van het gebied en is voor ruim 85% onverhard. Het is een van de routes in Houffalize die ik inmiddels meerdere malen met erg veel plezier heb gereden.

Vanaf de VVV in Houffalize volg je de groene MTB bordjes met nr6 er op. Je klimt een stukje door Houffalize en volgt de doorgaande weg richting camping Du Viaduc. Direct bij het links afslaan krijg je een zeer pittige klim te verwerken die uitkomt in het bos. De weg gaat verder via een vrij breed pad door de bossen en na enig klimwerk kom je uit bij het grote viaduct waar je even later onder door fietst. Het uitzicht op het viaduct blijft mooi en is een vast fotomoment van vele MTB-ers. Vlak na het viaduct krijg je in de bossen een spectaculaire afdaling die uitkomt bij het bruggetje over het beekje. Waar iedereen hier vol in de remmen gaat, is het zinvol om toch snelheid te houden omdat je direct na de brug een technische en stijle klim te verduren krijgt. Deze weg is smal, bezaait met rotsen en bevat vele geultjes al dan niet gevuld met water. Hierdoor is de klim technisch en lastig maar wel te doen! Aan het einde bij de splitsing ga je rechts en klim je verder omhoog. Volg de bordjes van route 6 door de bossen totdat je uitkomt bij de brug over de rivier de l' Ourthe, maar niet voordat je een haast onmogelijke passage krijgt van rotsen en boomwortels.

Je steekt de weg over en schiet even verderop rechts het weer bos in. De klim die je nu direct voorgeschoteld krijgt is vrij kort maar uitzonderlijk zwaar! Na deze klim slingert het smalle bospad over meer dan een kilometer parallel boven de doorgaande weg door het bos. Aan het einde ga je rechts en hier krijg je de langste en zwaarste klim van de route te verduren. Eenmaal boven, dan mag je deze heuvel aan de andere kant via een breed pad (wat de klim is van route 2) weer afdalen. Ook op deze afdaling kan het erg hard gaan. Eenmaal beneden kun je aan de andere kant van de rivier weer langzaam omhoog klimmen. Je volgt de weg door een vrij ruig en bosrijk gebied en passeert enkele zeer mooie en technische passages.

Na de bossen kom je weer uit op de openbare weg die je door het dorpje Achouffe lootst. Een stop bij de La Chouffe brouwerij en winkel mag hier natuurlijk niet ontbreken. Vanuit Achouffe volg je de openbare weg die uiteindelijk uitkomt bij de tunnel vlak voor Houffalize. Ga door de tunnel en sla direct rechts af. De weg wordt nu weer onverhard en via een klein stuk weiland gaat de weg iets verderop weer deels de bossen in. Het laatste deel van MTB-route 6 gaat slingerend over een deel van het officiële WorldCup parcours. Hierdoor krijg je een aardig beeld wat de profs fietsen.. Na het passeren van de 4x4 baan volgt een laatste technische afdaling en kom je uit vlak bij het centrum in Houffalize.

Zwaarte parcours:
Techn. moeilijkheid:
Hoogteverschil:
Bewegwijzering:

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.