Lengte: ongeveer 18 km (heen en terug)
Hoogteverschil: ongeveer 760 m
Gereden: juni 2001 en juli 2003

Omdat de Täschhütte niet haalbaar is op de MTB, en ik de Europaweg al eens gefietst had besluit ik op de laatste ochtend dat we er zijn om zo ver mogelijk de Täschalp op te rijden. Vanuit Täsch pak je de smalle doorgaande weg, die naast de waterval en het kleine riviertje dwars door (dus niet de brede rivier lángs het dorp..!) het dorp stroomt, omhoog. Deze verharde doorgaande komt na de eerste bocht uit bij het gehucht Täschberg, met aan direct aan de weg gelegen het witte kerkje. De Täschalp ligt op 2214 m en dat betekend dus klimmen. Vanaf de Täschberg ga je dat merken, de weg klimt en slingert stevig omhoog. Na het lange stuk vrijwel rechtuit klimmen kom je uit bij de brug en de waterval. Na de waterval gaat de weg verder door de bossen omhoog. Na de laatste haarspeldbocht loopt de weg parallel aan de rivier aan een recht stuk door richting de Täschalp. Je steekt verderop de rivier over en passeert enkele berghutten waarna de Täschalp in zicht is. Je bent er helaas nog niet! Via een bochtige weg moet je nog een kleine kilometer stevig klimmen voordat je eindelijk op 2214 m hoogte staat.

foto1a
foto1h
foto1i
foto1j

De Täschalp is niet helemaal het einde van de tocht. Je kunt door rijden tot aan het einde van de vallei en je aan de voet van de Rimpfischhorn staat. Volg hiervoor de bordjes naar de Täschhütte en blijf hier de onverharde weg onder aan de berg volgen. Deze weg slingert een paar kilometer lang door de vallei en loopt helemaal door tot aan aan het einde van de Täschalp. De weg is onverhard, stijgt ligt tot matig en passeert enkele kleine watervallen / stroompjes. Op een bepaald punt houdt het op om te Mountainbiken en wordt de weg een wandelpad die zich smal en stijl omhoog kronkelt. Vanaf de voet van de Rimpfischhorn waar je nu staat heb je een prachtige uitzicht over de hele valei en de Weisshorn.

foto1k
foto1s
foto1t
foto1u

De weg terug is eenvoudig en gelijk aan die van de heenreis. Het is nu echter 1 lange afdaling terug naar Täsch. Let wel op, de weg is niet heel breed en er rijden ook auto's en vrachtwagens (werkverkeer).

Zwaarte parcours:
Techn. moeilijkheid:
Hoogteverschil:
Bewegwijzering:

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.