Lengte: 25 km Zwaarte Parcours:     Hoogteverschil:
Hoogtemeters: 639 Techn. moeilijkheid:  Bewegwijzering:
Gereden: augustus 2019

Deze MTB-route is goed op te splitsen in twee verschillende delen, het eerste deel is lekker snel en goed te rijden, terwijl het tweede deel juist erg technisch is met veel smalle singletracks. De start is de camping in Ville sur Auzon. Bij de rotonde ga ik rechts en pak op de doorgaande weg verderop de weg links. Bij de bossen aangekomen kom ik een prachtige oker rode rotsformatie tegen, iets unieks in deze regio. Vanaf hier volg ik het onverharde pad naar het noorden. Het pad slingert zich langs lavendel en wijnvelden, door bossen en her en der nog een okerkleurig pad. Na een lang gravelpad duiken we de bossen weer in en moet je links af. Blijf het grote brede pad volgen en sla verderop rechts af. Dit mooie pad daalt en slingert zich een weg door de bossen. Je komt uit op de doorgaande weg richting Mormoiron en passeert halverwege het zwemmeer Plan d'Eau.

Je steekt de doorgaande weg over en gaat bij de rotonde links af. Je fietst zo rond het mooie centrum van Mormoiron en daalt verderop via een lange doorgaande weg af tot je bij de grote rotonde uitkomt. Ga bij deze rotonde rechts en neem direct de eerste weg links. Je blijft deze verharde weg langs de wijngaarden volgen. Na de grote boerderij wordt het pad onverhard en blijft het door wat bossen en langs wijngaarden slingeren. Aan het einde van deze onverharde weg ga je rechts omhoog. Dit smalle pad gaat door dicht struikgewas verder de bossen in en komt uit op een breed zandpad. Sla verderop rechts af en blijf dit goed te rijden pad door de bossen volgen. Je komt uit bij een soort steengroeve en daalt hier rechtsaf naar beneden.

foto01
foto11
foto12
foto13

Ik stond inmiddels bij de doorgaande weg, toen ik doorhad dat ik een stuk terug het bos in moest. Dus terug omhoog klimmen en rechts het bos in. Je komt uit in een bijzonder deel van dit bos. Er staan over een zeer groot gebied allemaal oude stenen hutjes. Eivormige huisjes in diverse soorten en maten, omringt door vele stenen muurtjes. De stenen hutjes blijken oude schuilhutten te zijn voor herders. Bij slecht weer konden ze hierin schuilen. De weg door dit dorp is een doolhof en het kost mij veel tijd om de juiste weg er uit te vinden. Na dit stukje geschiedenis gaat het pad door de bossen verder en wordt het stevig klimmen.

Vanuit dit bos kom je uit bij een groot weiland waar je iets verderop links af slaat. Het pad is smal en steil en op enkele punten moet je gewoon lopen, gezien de grote rotsen en bomen die het pad onmogelijk maken om te fietsen. Wanneer het pad weer te fietsen valt heb je tevens het hoogste punt bereikt. Vanuit het bos daal je via een smal pad af en komt uit bij een open plek met een prachtig uitzicht op de Mont Ventoux. Na nog een klein technische afdaling komt het pad uit in de weilanden. Volg hier de route totdat je weer uitkomt in de bossen, met hier wederom vele okerkleurige heuvels. Een prachtig gezicht en mooie ervaring om doorheen te fietsen. Het pad komt uit bij de doorgaande weg en het is helaas niet mogelijk om via het bos aan de overkant verder te fietsen. Er zit dus niets anders op dan rechts af te slaan en deze doorgaande weg te volgen tot je weer uit komt in Villes-sur-Auzon.

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.