Lengte: 45,4 km
Hoogtemeters: 311
Gereden: Augustus 2022

Een nieuwe MTB-route ligt klaar. Nu ik kennis heb van de brandpaden in de bossen, wil ik proberen hier wat meer gebruik van te maken. Dat mulle zand van de eerste tocht ben ik nog niet vergeten namelijk. Vanaf de camping pak ik links het fietspad wat paralel loopt aan de D25. Na een paar km ga ik rechts en fiets via de D25 verder en sla bij de splitsing naar rechts; de D268. Na zo'n 2 km sla ik rechts het bos en en klim over een onverhard pad naar boven, waar een zendmast staat. Het loopt hier helaas dood en daal dus hetzelfde pad weer af en sla rechts om verder te rijden op de D268.

Ik sla bij het eerste brede onverharde pad naar links. Dit is 1 van de brandpaden die tussen de bossen doorloopt. Het is bedoeld om bij eventuel bosbranden als een buffer te dienen zodat de brand niet overslaat naar het andere deel van het bos. Prima oplossing én zeer prima paden om te rijden. Je fietst op dit brede onverharde pad alsmaar rechtdoor. En dan denk je, das saai. No way! Binnen deze bossen is het namelijk erg heuvelachtig. En op dit brede pad liggen vele prachtige klimmetjes op je te wachten. En je kunt er goed stuk gaan, want de stijgingspercentages bij deze klimmetjes zijn tussen de 7 en 11%.

Ik blijf dit brede pad volgen totdat ik uitkom bij een parkeerplaats aan de rand van dit bos. Ik tref er een stel Franse mede MTB-ers en in mijn steenkolen Frans en hun dito Engels vraag ik naar de mogelijkheden vanaf hier. Zij rijden op elektrische MTB's, iets wat je hier veel ziet. Ik snap dat heel goed, want het mulle zand is op mijn niet elektrische HT onbegonnen werk. Middels Google Maps, Komoot en papieren kaarten bespreken we de mogelijkheden. En wat ik al wel dacht, het is hier een walhalla voor MTB-ers. Alleen heb je veel tijd nodig, want het gebeid is erg groot.

Ik fiets een stukje met hun mee richting camping La Clairière. Maak er een lus door het bos en rijd vervolgens op het fietspad van de D25 richting het zuiden. Omdat ik zoveel mogelijk onverhard wil rijden, navigeer ik via het bospad richting camping Le Pacha. Ik blijf het onverharde gravelpad volgen en kom zo uit bij de oude crosbaan. Ik herken de weg waar ik nu sta, van de route van een paar dagen eerder. Ik sla links en een dikke kilometer rechts het onverhard pad in.

IMG7815
IMG7816
IMG7817
IMG7818
IMG7820
IMG7821
IMG7823
IMG7815
IMG7816
IMG7817
IMG7818
IMG7820
IMG7821
IMG7823

Ik fiets door de uitgebloeide zonnebloemvelden, maisvelden en andere glooiende akkers (ik waan me een beetje in Duitsland) en steek de D141 (heel) schuin over. Ik blijf het glooiende onverharde pad volgen en rij zo aan de oostkant om Les Mathes heen. Eenmal bij de t-splitsing sla ik links en fiets richting Saint Augustin. Achter dit dorp ligt wederom een groot bosgebied. Via Google Maps zien alle grijze paden er als bospaden uit, maar mijn ervaring leert inmiddels dat de niet hoofdwegen, allemaal ruiterpaden zijn van mul zand. Omdat het zeer moeilijk navigeren is, alle paden ziet mij Garmin GPS als potentiele mogelijkheden, besluit ik om boven het bos, langs het (nagenoeg droge) kanaal te fietsen.

Ik fiets op deze manier langs de bosrand en sla bij de splitsing links via het bospad het bos in. Dit fietspad komt uiteindelijk uit bij de rotonde naast de kartbaan. Ik steek de rotonde over en pak verderop aan de andere kant van de weg het bospad links. Volgens zowel mijn navigatie en Google Maps zou dit pad door het bos A: goed te fietsen zijn en B: uitkomen bij de D25. Punt B: klopt volledig maar punt A: verdiend enige uitleg. Er zitten namelijk het en der een groot aantal stukken met mul zand in dit pad. Het wordt dan ook een heus gevecht tegen het mulle zand, de heuvels met hun stijgingspercentages en de warmte van die dag.

Maar ondanks dit alles geniet ik enorm van de omgeving en het mountainbiken daar. Want wat is het hier mooi en kun je je helemaal uitleven op de mountainbike hier in de bossen. Als ik uiteindelijk uit kom bij de D25 sla ik links af en rijd via de doorgaande weg terug naar de camping.

Zwaarte Parcours:     Hoogteverschil:  
Techn. moeilijkheid:  Bewegwijzering: 

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.