Lengte: 31,5 km Zwaarte Parcours:     Hoogteverschil:
Hoogtemeters: 842 Techn. moeilijkheid:  Bewegwijzering:
Gereden: Augusts 2018

Circuit 10 is net als Circuit 9 een zeer technische route. Toch is Circuit 10 beduidend lastiger dan Circuit 9. Samen met een Fransman die ik heb leren kennen op de camping, gaan we samen deze route rijden. Normaal gesproken starten alle circuits in het centrum van Dieulefit, maar omdat de camping dicht bij deze MTB-route ligt, besluiten we om op een ander punt te starten.

Vanaf de camping klimmen we via de doorgaande weg naar Comps en volgen de weg naar Vecs. Al vrij snel is er een afslag die je via een klein en zeer lastig pad door het bos een niveau lager brengt. Sla na deze single track links en volg de MTB bordjes voor Circuit 10. Voor ons volgt nu eerst een technische afdaling naar Dieulefit. Deze afdaling gaat over een zeer smal en technisch pad over de bergflank. De vele technische passages zijn niet altijd te fietsen en soms moet je gewoon afstappen. Het risico is te groot en de afgrond diep.

Na deze technische smalle passages komt er een lang en steile afdaling over een met veel losse stenen bezaaid pad. Over deze grote en kleine stenen is het zeer lastig afdalen en een stuurfout heeft pijnlijke gevolgen. Wanneer je door het stalen hek heen bent is de weg beter begaanbaar. Echter is dit van korte duur. We slaan linksaf en krijgen zo mogelijk een nog slechter pad voorgeschoteld. De hoeveelheid stenen zijn ontelbaar en de afdaling is hierdoor erg lastig en er lijkt geen eind aan te komen.

Aan het einde van dit pad gaan we rechts en komen zo uit in het centrum van Dieulefit. Vanuit het centrum volgen we de borden naar Nyons. Eenmaal buiten Dieulefit wijst het MTB bordje ons naar links. Voor ons begint nu de klim terug richting Comps. We slaan na zo’n 500 meter rechts af en volgen de bordjes van Circuit 10 verder. De eerste klim is gelijk feest. Alsof we door een oude rivierbedding rijden! We klimmen verder door de vele geulen en langs dikke stenen. Gelukkig wordt het pad hierna breder en beter en klimmen we via een brede onverharde weg, langs de vele lavendel velden, verder omhoog.

foto1
foto9b
foto9c
foto9d

Bij het groepje huizen houden we links aan. De weg wordt smaller en we klimmen nu over een smal en technisch pad over de bergflank verder. Ook tijdens het klimmen is het opletten, de afgrond is ook hier steeds erg dichtbij. We naderen het dorpje Vecs, maar niet voordat we nog over een smal en lastig pad afdalen. We rijden door een rivierbedding en komen iets verderop uit op het plein in Vecs.

Na een klein stuk verharde weg naderen we een onmogelijke klim, lopen is hier de enige optie. Eenmaal boven blijkt het pad dichtgegroeid te zijn met braamstruiken en we besluiten om via het weiland verder te rijden. Omdat we nog steeds klimmen, is het uitzicht hier over de vallei schitterend. Na het stuk weiland komen we weer uit op de doorgaande weg en denken zo rustig naar Comps te kunnen rijden.

Helaas. Een MTB bordje met nr 10 erop leidt ons aan de rechterkant een onverhard pad op. In tegenstelling tot de doorgaande weg, klimt dit pad zich tussen de bossen door omhoog. Er lijkt geen einde aan te komen en de klim is, zeker bij deze hitte, pittig. Als we eindelijk zien dat we links af moeten slaan denken we dat we het zwaarste te hebben gehad. Helaas; om bij de doorgaande weg te kunnen komen moeten we nog een klein stukje (300 meter) over een GR wandelroute door het bos afdalen. Fietsend is dit onmogelijk te doen, zo stijl en technisch is het. We klauteren dit stuk als een berggeit naar beneden en komen uit op dezelfde doorgaande weg. Vanaf nu is het gedaan met al het onverharde. We rijden terug naar Comps en slaan bij het bordje van de Camping links af en rijden in 1 heerlijke lange afdaling terug naar de camping.

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.