Lengte: 38,4 km Zwaarte Parcours:     Hoogteverschil:
Hoogtemeters: 751 Techn. moeilijkheid:  Bewegwijzering:
Gereden: Augusts 2018

Vanaf de camping “ La source du Jabron” waar wij deze zomer vertoeven daal ik af richting Dieulefit. Bij de eerste rotonde neem ik de 1e afslag. Na de gendarmerie en grote parkeerplaats aan je linkerhand neem je na de flauwe bocht de 1e afslag rechts. Ik tref hier 2 Belgen aan en we raken aan de praat. Hun plan voor vandaag past mij wel, ze gaan de zware MTB-route 6 rijden. Een zwart / rode route rijd ik liever niet alleen, dus dit komt mooi uit.

Een mooie klim volgt, waarbij je al snel de 1e MTB bordjes met o.a. Circuit 9 tegenkomt. Blijf deze bordjes maar volgen. En 1 geluk, de bewegwijzering is hier prima! De weg klimt langs weilanden omhoog en al snel krijg je de 1e afdaling. Eerst nog een stuk weiland wat al snel overgaat in een gravel pad met veel losse stenen en rotsen. Dit pad komt uit in de bossen en na wat dalen kom je uit in (het lijkt) een rivierbedding. Een chaos aan stenen en geulen, maar gelukkig kun je er deels bij langs rijden.

Na het bos klimt de weg door richting Poët-Laval. Als je geluk hebt bloeit er nog wat lavendel langs de route (maanden Juli en begin Augustus). Aan het einde van de klim, bij het grote kruis midden in de weg, sla je rechts af. De weg klimt door het bos en het pittoreske Poët-Laval door omhoog. Eenmaal uit het dorp begint het echte klimmen pas. Een kiezelpad van ongeveer 2 meter breed voert je over de bergflank steeds verder omhoog.

foto1
foto6
foto7
foto8

Het kiezelpad is niet overal even makkelijk te fietsen. Op diverse plaatsen ligt het bezaaid met rotsen en veel losse stenen waardoor het zoeken is naar grip. Ook ontkom je er niet aan om op sommige stukken toch even te lopen. Na een zeer mooie en lange klim kom je uiteindelijk uit op Le Grand Pass. De steengroeve op de achtergrond is een mooi herkenbaar punt.

Vanaf hier daalt het pad terug richting Souspiere en krijg je een zeer technische afdaling voor je kiezen. Diverse lange stukken van deze afdaling liggen bezaaid met losse grote stenen. Je techniek wordt hier zwaar op de proef gesteld. Op sommige plekken ligt zoveel losse steenslag, dat remmen overgaat in glijden over de stenen. Ook het deel in het bos is feest. Er liggen vele bladeren en dennenappels, hierdoor kun je de onderliggende rotsen niet goed zien en is het zeer goed opletten.

Eenmaal beneden zijn mijn splinternieuwe XT remmen goed ingeremd, wat een afdaling! De bordjes van circuit 9 wijzen je hier naar links. Je gaat daarna naar rechts de doorgaande weg op en slaat nog geen 100m verder links de b-weg in. Na een klein stukje single track door de bossen rijd je langs een groot water bassin. Aan het einde sla je links af en is het voor deze route gedaan met de onverharde wegen. De laatste 9 km rijd je over de doorgaande weg terug naar Dieulefit. De weg stijgt en daalt her en der nog even flink en al fietsend langs de vele Franse (vakantie)huizen kom je uiteindelijk uit in het centrum van Dieulefit.

Omdat onze camping echter wat hoger ligt, staat er nog een laatste klim te verwerken. Deze 3 kilometer is een mooie afsluiter van Circuit 9

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.