Lengte: 50 km
Hoogtemeters: 1675
Gereden: Augustus 2015

Wij hebben ons gericht op de onverharde route vanuit Bedoin: Route Joseph Eymard. Vanaf het 15 kilometer punt gaat deze route over in Route de Chamois. De gehele MTB-route is voor ongeveer 90% onverhard en komt na zo'n 23 kilometer klimmen uit bij Plaine des Hermitants net na Chalet Reynard op 1448m. De laatste 5,5 km naar de top van de Mont Ventoux moet via de doorgaande weg. Het is namelijk niet mogelijk om geheel onverhard naar de top te fietsen. Leg je er bij neer, het wil / mag niet. Over de gehele klim naar de top van de Mont Ventoux hebben wij iets meer dan 3 uur gedaan, terwijl het afdalen via de verharde weg terug ons slechts een half uurtje heeft gekost.

De MTB-route start vanaf de parkeerplaats op de D974 net buiten het dorp Bedoin. Wij steken de weg D974 naast de garage over en rijden richting Domain de Bélèzy. Houd bij de splitsing links aan en blijf de doorgaande weg volgen. Het bosrijke gebied begint nu en wanneer je de grote parkeerplaats aan de linkerkant bent passeerd, begint de onverharde weg. Na ongeveer 2 kilometer krijg je de eerste bocht te verwerken en begint de daadwerkelijke klim naar de top van de Mont Ventoux. Vanaf nu heb je nog ongeveer zo'n 50 onverharde bochten en een hoop hoogtemeters te gaan. De onverhardeweg is vrij breed, maar ligt bezaaid met kiezels en vele stenen in allerlei formaten waardoor het op veel plekken zoeken is naar grip. Deze onverharde weg staat op de kaarten ook aangeduid als "Les graviers blancs", oftewel "het witte grind". De onverharde beklimming heeft een gemiddeld stijgingspercentage van ongeveer 8%, iets meer dan via de verharde weg. De moeilijkheidgraad van de MTB-route zit in het onverharde in combinatie met het constante klimmen. De vele haarspeldbochten met hun hoge stijgingspercentage en de vele losse stenen, maken het er ook niet makkelijker op.

Hoogteprofiel MTB-route Joseph Eymard

Vanuit mijn GPS bestand, heb ik een hoogteprofiel gegenereerd. Het hoogteprofiel van onze klim geeft duidelijk de haarspeldbochten aan. Dit zijn de kleine rode punten in de grafiek. Vanaf 18 kilometer is ook heel duidelijk zichtbaar, dat we het hoogste punt van de onverharde weg hebben bereikt. Wat verder opmerkelijk is, is dat de het hoogteprofiel náár de top er anders uit ziet dan naar beneden. Mogelijk dat de snelheid van het dalen hier een rol in speelt. Zie dit hoogteprofiel dan ook meer als een heel goede indicatie van het stijgingpercentage wat je te wachten staat.

De MTB-route slingert schitterend over de flanken van de Mont Ventoux omhoog. Door het constante klimmen heb je al snel een prachtig uitzicht over Bedoin en omliggende dorpen / steden. Wij hadden schitterend weer en konden hierdoor waanzinnig ver kijken. Onderweg kom je her en der rode MTB-routebordjes met het internationale logo tegen. Deze MTB-route maakt deel uit van de Grande Traversée VTT de Vaucluse. Een 232 kilometer lang MTB-route die ook over delen van de Mont Ventoux loopt. De weg naar boven is overigens zo vanzelfsprekend, dat foutrijden niet mogelijk moet zijn.

Zo halverwege de klim komen we het eerste kleine stukje oud asfalt tegen. Nog wat verder passeren we een oud stuk vangrail met daarbij wederom een stuk oud asfalt. Dit zou betekenen, dat deze MTB-route (deels) via de oude weg naar boven loopt. De top van de Mont Ventoux krijg je nog steeds niet, of voor slechts een heel klein deel, te zien. Wel passeer je de top op een bepaald moment redelijk dichtbij. Het observatorium is dan heel even goed boven de bomen zichtbaar, maar verdwijnt ook weer net zo snel. Wanneer je rond de 1500m zit, houdt het klimmen langzaam op en wordt de weg aardig vlak (of minder steil..) Dit deel van de route wordt in NL "Route de Chamois" genoemd en is bedacht door een van de mensen achter NBG De Kale Berg. Op deze vlakke onverharde weg, komen we her en der op nog wat oud en versleten asfalt tegen. Dit is ook de hoogte dat het maanlandschap langzaamaan steeds beter zichtbaar wordt.

IMG0779
IMG0780
IMG0781
IMG0782
IMG0783
IMG0784
IMG0785
IMG0786
IMG0787
IMG0790
IMG0792
IMG0793
IMG0798
IMG0799
IMG0800
IMG0779
IMG0780
IMG0781
IMG0782
IMG0783
IMG0784
IMG0785
IMG0786
IMG0787
IMG0790
IMG0792
IMG0793
IMG0798
IMG0799
IMG0800
Het maanlandschap is een wat vreemde gewaarwording. De begroeing houdt plots op en je rijd in een kale vlakte met overal waar je kijkt, kalksteen. Dit Provençaalse kalksteen is door eeuwenlange vrieskou gespleten en ligt nu als een grote grindbak over de top verspreid. De zon weerkaatst op deze haast witte ondergrond, waardoor een zonnebril geen luxe is.

Wanneer je langzaam de laatste bomen bent gepasseerd rijd je het maanlandschap binnen en begint de weg langzaam te dalen. Deze daling houdt aan totdat je bij Plaine des Hermitants naast de D974 uitkomt. Hier houdt de onverharde route op en mag je je gaan voegen tussen de vele wielrenners. Vanaf Plaine des Hermitants is het nog 5,5 kilometer naar de top van de Mont Ventoux. De asfaltkilometers zijn beduidend minder leuk en het klimmen voelt op de MTB over het asfalt ook zwaarder. Je mist de vele stenen gewoon! Toch weten we diverse wielrenners in te halen en dat doet ons deugt.

Onderweg naar boven kom je de vele fotografen tegen die je tjdens je uitdaging op de foto zetten. Ze stoppen je bij het passeren snel hun visitekaartje in je zak, in de hoop dat je hun gemaakte foto gaat kopen. Bij Col des Tempêtes krijg ik, ondanks het regelmatig eten en drinken, kramp in mijn bovenbeen. We maken hier een korte noodgedwongen stop en genieten tijdens het rekken en strekken van het prachtige uitzicht. De top is nu binnen handbereik en even later kunnen ook wij breed lachend elkaar de hand schudden: we hebben het gehaald! Onverhard wel teverstaan.

Genietend van het uitzicht zien we delen van de onverharde route onder ons liggen. Een prachtig gezicht en dito prestatie. Wielrenners of bezoekers van de Mont Ventoux die doorkrijgen dat wij de berg via onverharde paden hebben bedwongen, tonen diep respect voor deze prestatie. Realiseer je goed, dat het beklimmen van de Mont Ventoux via de weg al een heuse prestatie is, onverhard is die prestatie vele malen hoger!

foto1
foto2
foto3
foto4
foto5
foto1
foto2
foto3
foto4
foto5

Wij hebben er voor gekozen om via de doorgaande weg weer af te dalen naar Bedoin. De afdaling is een genot en gaat hard. Met snelheden van bijna 70km per uur, zit je de automobilisten dicht op hun bumper. Vanaf Chalet Reynard zijn de meeste scherpe bochten geweest en kun je lekker op snelheid naar beneden suizen waarna je na ongeveer een half uurtje weer in Bedoin staan. Eenmaal terug bij de auto kijk ik nog een keer naar de top van Mont Ventoux en realiseer me, dat deze klim echt fantastisch was.

Alternatieve route
Vanaf km punt 15, kun je ook links afslaan. Je gaat dan niet verder de "Route de Chamois" op maar rijdt dan om de top van de Ventoux heen via het laatste deel van "Route de Cedres". Het onverharde pad is krap 3 kilometer lang en klimt van 1423m naar 1526m. Uiteindelijk kom je uit op de D974 vanuit Malaucène. Echter ook hier geldt, dat het laatste stuk naar de top gaat via deze doorgaande weg gaat. In totaal, is deze weg korter maar ik vermoed dat de door ons gevolgde route mooier is.

Wat praktische en technische informatie:
Ik reed op een 29er MTB met een dual crank met 36-24 tanden voor en 11-36 tanden achter. Een combinatie die meer dan voldoende bereik heeft, ook in de bergen. Nog nooit ben ik te kort gekomen, ook hier op de Mont Ventoux niet. Onder mijn 29er MTB heb ik 2 Continental X-king protection 2.2 banden zitten (met biba) met een luchtdruk van 2,1 bar. Naast de 2 bidons met isotone sportdrank heb ik een Camelbak Mule met 2,5 liter water bij me zodat ik tijdens het klimmen en dalen namelijk eenvoudig water kan drinken. Mijn Mountainbike routes track ik met een Garmin Etrex Vista HCX met barometrisch hoogtemeter.

Nog 1 tip: Boven op de Mont Ventoux kan het fris / koud zijn. Zorg voor een windjack die je daar snel aan kunt trekken. Ook voor het afdalen is een windjack en bril zeer aan te bevelen. Een vlieg in je oog bij 65 km/h is geen pretje..

Zwaarte parcours:   
Techn. moeilijkheid:  
Hoogteverschil:  
Bewegwijzering:  

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.