Lengte: 31 km
Hoogtemeters: 729
Gereden: Juli 2014

De start is ook hier weer de camping ten noorden van Rouffignac. Je rijd richting het noorden en pakt vervolgens direct de eerste afslag en lijf deze onverharde weg volgen. Er volgt een mooie afdaling die je door het gehucht Peyrebrunne leidt en verderop het minuuscule La Vergne. Kort na dit gehucht ga je via een ondverharde weg rechts de bossen in. Blijf deze weg door de bossen volgen tot je uitkomt bij de doorgaande weg, de D6. Sla links af en pakt direct de eerste weg weer rechts. De weg gaat over op een onverharde weg door de bossen. In de bossen is het klimmen en dalen over een mooi en goed te rijden grindpad. Eenmaal weer uit de bossen sla je links af en rijd langs de vakantiewoningen die er staan. De weg lijkt op te houden maar je dient door het weiland verder af te dalen. Let op, houd bij het afdalen volledig rechts aan.

Het stuk land waar je uitkomt is namelijk privé bezit. Blijf dus rechts van de nieuw geplante boompjes rijden en let op de scherpe bocht naar rechts. Je daalt nu door een dicht stuk bos al slalommend naar beneden. Eenmaal beneden kom je uit bij een kleine plas waar een zeer oude waterput staat. Blijf het pad volgen en sla bij de kruising links af (rechts zie je 2 oude zuilen staan). Je daalt nu via een verharde weg weer af naar de D6. Ga rechts en steek daarna de weg over om het pad aan de andere kant van de weg links te blijven volgen. Houd ook hier weer goed rechts aan en blijf de onverharde weg volgen die steil omhoog gaat. De overharde weg gaat over donkere rode klei door de bossen omhoog. Het is een zeer lang recht onverhard pad waarbij het aan een stuk door stevig klimmen is. Ook hier kom je weer de enorm klevende rode klei tegen wat het klimmen nog wat lastiger maakt. Eenmaal uit de bossen kun je even bijkomen op een klein stuk verharde weg maar je duikt direct daarna weer rechts de bossen in.

foto1
foto4
foto5
foto6

Ondanks de zomer en heerlijke temperaturen kan het in de Dordogne ook altijd een keer regenen. De weg die je nu door de bossen voert kan dan ook vol met enorme plassen / modderpoelen liggen. Ik tref het en mag elke plas soms tot mijn assen doorwaden. Een voordeel: de rode klei ben ik snel kwijt. Door rechts af te slaan dalen we over een prachtig onverhard pad af naar beneden en duiken verderop de bossen weer in. De weg klimt en daalt nu constant en komt na een lange stevige klim uit op de D31. Sla hier rechts af en volg de D31 totdat je navigatie aangeeft links af te slaan. Vanaf de weg lijkt het wat vreemd maar er loopt echt een oud karrespoor door dit weiland. Houd iets verderop rechts aan en fiets richting de bossen waar het pad weer duidelijker wordt. Wanneer je uit de bossen komt en links af slaat, krijg je het mooiste onverharde gedeelte van bijna alle routes.

Een lang kiezelpad strekt zich uit door het glooiende landschap en is echt geweldig om te fietsen. Je fietst door tot de doorgaande weg, steekt die over (links zie je L'herm) en blijf de deels verhard en deels onverharde weg volgen en sla dan rechts af. De weg maakt een lus door de bossen en komt uiteindelijk op dezelfde doorgaande weg weer uit. Blijf deze doorgaande weg richting Rouffignac voor ongeveer 1 km volgen en sla dan rechts af. De weg komt uiteindelijk uit op een stuk industrieterrein waar je (na wat zoeken) achter de opslag van grind en stenen het bos in moet. Blijf de weg door het bos volgen tot je op de doorgaande weg uitkomt; blijf deze weg weer volgen. Steek de kruising over en je fietst nu af op de voetbalvelden van Rouffignac. Houd links aan en volg het pad, dat 500 meter verderop nagenoeg tegenover de camping uitkomt.

Zwaarte parcours:
Techn. moeilijkheid:
Hoogteverschil:
Bewegwijzering:

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.