Lengte: 29,7 km
Hoogtemeters: 873
Gereden: Augustus 2015

Recht tegenover de camping gaat een pad omhoog de bossen in.  Het brede onverharde  pad slingert door een prachtig ruige omgeving langzaam omhoog. Wanneer de klim langzaam ophoud kom je uit in een vallei met een prachtig uitzicht. Blijf op deze weg nu rechts aanhouden en daal over het onverharde pad af naar beneden. Je komt nu uit op de doorgaande weg van Propiac naar Buis-les-Baronnies. Ga hier rechts en rijd door tot aan de brug. Steek nu de weg over en daal naast de brug af.  Steek nu de (nagenoeg) droge rivierbedding over en ga verder over het smalle pad aan de andere kant.

Dit onverharde pad is nog mooier dan het eerste deel en de weg rond deze berg is een prachtige en constante klim. De weg blijft maar stijgen en komt uiteindelijk uit op 800 meter met een prachtig uitzicht op de Mont Ventoux. Bij deze splitsing ga je links en blijft de doorgaande weg volgen. Je komt uit in het “Foret Dominiale Des Baronnies” en klimt door dit mooie stuk bos nog een klein stuk verder omhoog.

Hoogteprofiel Buis Les Baronnies MTB-route 1

De afdaling begint onverhard door de bossen. Eenmaal aangekomen op de verharde weg ga je rechts en daalt zo verder af naar de doorgaande weg van Propiac. Rijd vanaf hier over de verharde weg naar Buis-les-Baronnies. Blijf de doorgaande weg volgen en rijd het dorp uit. Na een kilometer passeer je een grote klimrots en rijd je over de brug van de rivier de L`Ouvéze.

Iets verderop neem je links (er hangt een MTB bordje “route 2”) het onverharde pad. Het onverharde pad is in het begin zeer goed te fietsen. Met wat steviger klimmen her en der rijd je steeds verder de vallei in. Op een bepaald moment wordt de weg bezaaid met grote stenen en is klimmen op de MTB lastig. Aan het einde van dit pad ga je links en blijf ook hier weer de weg volgen. De weg wordt steil, zeer steil en met de zinderende hitte is het klimmen een zware uitdaging. Met stijgingspercentages tot 18% wordt het uiterste van je gevraagd. Telkens wanneer je een bocht nadert hoop je stilletjes dat je er bent, maar dat duurt nog even. Bij het naderen van de boomgrens nader je ook bijna de laatste klim. De weg buigt af naar rechts en je steekt over naar de andere berg. Met nog een laatste klim sta je uiteindelijk bovenop Col de Milmandre van bijna 900 m.

De lange klim wordt beloont met aan beide kanten een echt waanzinnig mooi uitzicht. Vanaf Col de Milmandre heb je meerdere opties voor de weg terug. Ik besluit om de bordjes van MTB-route 2 te blijven volgen en rijd dus rechtdoor. Het pad wat ik volg blijkt volgens de GPS een GR wandelroute te zijn. Het pad is zeer smal en is aan beide kanten dicht begroeid. Na ruim een kilometer over dit pad te hebben geslingerd wordt het mij te gek en ik besluit om om te keren. Ik ben alleen en heb geen zin in onnodige risico’s.

Eenmaal terug op Col de Milmandre kies  ik er voor om de bordjes naar Les Jonchiers te gaan volgen. Het brede kiezelpad is een lange afdaling met achter je een prachtig uitzicht op de rotsformatie van Coll de Milmandre. Vergeet overigens niet om bij de eerste splitsing links aan te houden. De onverharde weg wordt na een heerlijke afdaling uiteindelijk onverhard en komt uit bij Les Jonchiers. Houd links aan en je komt vanzelf weer uit op de doorgaande weg naar Propiac.

Ik besluit om de laatste kilometers lekker uit te gaan trappen en via de doorgaande weg terug naar de camping te rijden. Op de splitsing van de doorgaande weg ga je daarom rechts en blijft deze weg volgen totdat je uitkomt bij het gehucht Propiac. Onderweg passeer je nog weer de brug waar je vanmorgen ook bent langsgereden. Houd in Propiac rechts aan en klim zo het laatste stukje terug naar de camping.

Zwaarte parcours:
Techn. moeilijkheid:
Hoogteverschil:
Bewegwijzering:

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.