Lengte: 30 km Zwaarte Parcours:     Hoogteverschil:
Hoogtemeters: 548 Techn. moeilijkheid:  Bewegwijzering:
Gereden: juni 2019

Onze laatste ochtend in Winterberg en we besluiten om een relaxte route te rijden, namelijk nummer 8. We starten vanaf de grote parkeerplaats onderaan het bikepark. We volgen de MTB bordjes met route 8 en rijden zo het centrum van Winterberg in en slaan op het grote plein rechts af en gaan bij de splitsing links. We rijden via een pittige klim over de doorgaande weg richting de bossen. Wat volgt is een prachtige onverhard pad door de bossen richting Hesborn.

De diversiteit in het bos is groot. We passeren diverse wild kijk torens / hutten, enorme stapels met gehakt en gesorteerd naaldhout. We hebben zelfs geluk om in het begin van het bos een hert met jong op de weg te spotten. De weg door het bos komt uiteindelijk uit op de doorgaande weg naar Hesborn. Vlak voor Hesborn passeren we iets bijzonders. We zien een 14-tal kappelletjes die middels erg fraai houtsnijwerk de gehele kruisweg van Jezus weergeven.

In Hesborn gaan we links en zetten we koers richting Medelon. Eerst via de doorgaande weg en als we verderop rechts aanhouden wordt het pad weer onverhard en komen na een klein stuk bos uit in het dorp Hesborn. In Medelon is het ook over met de afdalingspret. We staan hier op 378m en we klimmen vanaf hier terug richting Winterberg. In Medelon gaan we links en zetten zo koers riching het Orketal.

foto0
foto3
foto4
foto5

Het onverharde pad slingert zicht door de prachtige omgeving van het Orketal. Dat het Orketal al oud is, blijkt wel uit een stukje historie die we tegenkomen. Een groot bord met daarop "Bänderschiefer vom Orketal" verteld ons over de geschiedenis en het feit dat er veel Conodonten en Trilobites hebben geleefd. We rijden verder door het Orketal en komen na 26km uit op een bekende driesprong en al snel heb ik door waar we zijn. Bij de driesprong moeten we links om zo weer in winterberg uit te komen.

De laatste kilometers zijn feest. Waar we gisteren de route omgekeerd hebben gereden, was dit een hele fijne afdaling. Nu moeten we hem dus alsnog beklimmen. De klim is met gemiddeld 8% stijgingspercentage een echt kuitenbijtertje. Het venijn zit in de staart en deze 3km lange klim voldoet daar volledig aan. Eenmaal boven staan we ook direct aan de rand van het dorp Winterberg. We slaan rechts af en volgen de doorgaande weg die uitkomt in het centrum van Winterberg. Vanaf hier rijden we weer terug naar de grote parkeerplaats waar we vanmorgen zijn gestart.

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.