Lengte: 42 km Zwaarte Parcours:     Hoogteverschil:
Hoogtemeters: 981 Techn. moeilijkheid:  Bewegwijzering:
Gereden: juni 2019

Vandaag staat route 3 op het programma. Met frisse moed stappen we deze half bewolkte ochtend op de fiets en rijden richting het centrum van Winterberg. Al eerder heb ik aangegeven dat de routebordjes niet handig geplaatst zijn er en her en der ook enkele missen. Met dit gegeven begint deze route al goed. Mijn GPS geeft bij de tracks geen rijrichting aan, ik volg een mooi lijntje op mijn scherm. Met de niet te vinden routebordjes resulteert dit, dat we route 3 in omgekeerde blijken te rijden. Geen nood, dit is ook prima te fietsen maar dan wel uitsluitend op GPS.

Via het centrum van Winterberg slaan we links af en rijden zo Winterberg uit waar we een mooie lange afdaling voorgeschoteld krijgen. Aan het einde slaan we rechts af en rijden zo richting het dorp Elkeringhasusen. In het dorp maken we een lus en rijden aan de oostkant van het dorp de heuvel op en de bossen in. De mooie afdaling uit Winterberg wordt hier gelijk weer vergeten, want de komende 5 kilometer kun je stevig klimmen. De weg door het bos komt uit op de doorgaande weg naar Küstelberg, maar wij duiken gelijk weer links het bos in om via een lus het dorp te bereiken. In Küstelberg ga je bij de driesprong rechts en blijf hier gewoon rechtdoor fietsen.

foto0
foto7
foto8
foto9

Ook nu is het weer klimmen en via een b-weg klim je richting de bossen. Neem overigens even de moeite om vlak voor het bos aan de linker kant te genieten van het uitzicht. In het bos slaan we bij de eerste optie links af. We krijgen een mooi technisch pad voorgeschoteld met een hoop boomwortels, geultjes en stenen. Na een mooie technische afdaling kom je uit bij een driesprong. We gaan hier rechts en direct weer links en klimmen zo naar het hoogste punt van deze route, namelijk 810m. Vanuit het bos komen we uit op een groot heide gebied (let op: kans op veel wandelaars). We slaan dus links af en houden bij het heideveld rechts aan. Ga je links, dan kom je bij de grote steengroeve uit.

Na het heideveld ga je rechts en kom je uit bij het houten restaurant Hochheide Hütte op 805m hoogte. Vanaf hier rijden we via een breed onverhard pad door de bossen richting Niedersveld. Het eerste deel van dit pad daal je, dan wordt het nog even flink klimmen, waarna het 1 lange afdaling wordt naar Niedersveld. Je komt uit bij de doorgaande weg naar Winterberg, steek deze over en blijf vanaf hier de gele  wandelbordjes naar Winterberg volgen.

Vanaf Niederveld is het 1 lange rechte klim van ongeveer 8km terug naar Winterberg. Het klimmen gaat geleidelijk en gaat over een breed onverhard pad, wat vrijwel parallel loopt aan de doorgaande weg naar winterberg. Onderweg passeer je o.a. de buiten kartbaan en camping Vossmecke. Het laatste deel van de route is weer verhard. Je komt uit bij de rotonde voor Winterberg en steek deze recht over. We rijden nu Winterberg binnen en passeren het station van Winterberg, de Aldi en gaan bij de kruising rechts waarna we weer midden in het centrum van Winterberg staan.

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.