Lengte: ongeveer 38 km (heen en terug)
Hoogteverschil: ongeveer 850 m
Gereden: juni 2001

Vanuit Täsch heb ik op de MTB de verharde weg naar Zermatt genomen om zo lekker warm te kunnen trappen. Eenmaal in het centrum van Zermatt fiets je de hoofdstraat door en blijft deze weg door de winkelstraat volgen. Deze winkelstraat komt uit naast de rivier. Iets verderop steek je de rivier via de brug over en rijdt zo langs het kabelbaanstation Zermatt - Furi. Je kunt nu met de kabelbaan omhoog, maar wij blijven deze verharde weg door Zermatt volgen. Iets verderop maken de huizen plaats voor bomen en is deze doorgaande weg een constante klim naar het kabelbaanstation Furi.

Vanaf Furi rijd je over de doorgaande weg richting de Zmuttvalei tot je uit komt bij de Zmutt stuwdam. Even stoppen op de dam kan geen kwaad. Je hebt vanaf de dam een prachtig uitzicht op de Gronergradbahn en de valei bij Zermatt. Vanaf de Zmutt dam pak je het onverharde pad door het tunneltje en rijd parallel aan het stuwmeer richting het gehucht Biel. Vanaf Biel is het nog een klein stukje klimmen om uiteindelijk uit te komen bij de Stafelalp. De Stafelalp ligt op 2200 m en de Matterhorn is vanaf hier al enorm dicht bij.

foto1a
foto1f
foto1h
foto1i

Vanaf de Stafelalp kun je op de MTB de wandelbordjes richting de Schönbielhütte volgen. Helemaal naar de Schönbielhütte Mountainbiken lukt overigens niet, maar je kunt een aardig eind die kant op komen. Je vind het bordje naar de Schönbielhütte als je wat verder de Zmuttvalei in rijd richting de Zmuttgletscher. Een van de eerste keren dat ik in Zermatt was om te Mountainbiken, heb ik dit stuk gefietst. In het gebied voor de Zmutgletscher staan her en der wat gebouwen. Eenmaal de rivier overgstoken, kom je bij een kunstmatig aangelegd meertje uit. Voor dit meer houd je links aan. De weg buigt nu rechts af en een loopt paar honderd meter verderop omhoog tegen de bergkam van de Zmuttgletscher op.

foto1j
foto1n
foto1p
foto1q

Dit goed te rijden wandelpad loopt parallel naast de Zmuttgletscher. De weg is in het begin nog vrij vlak, maar begint naarmate je verder komt behoorlijk te stijgen. Het laatste stukje rijd je echt bovenop de bergkam en geeft een prachtig uitzicht over de Zmuttvalei. Tegen het einde van dit pad gaat dit pad over op een kronkelend wandelpad wat stijl de berg op gaat richting de Schönbielhütte. Omkeren en dezelfde weg terug richting Zermatt nemen óf de route naar Schwarzsee pakken is dan de enige optie. Naar Zermatt is een lange afdaling en naar Schwarzsee is nog een lange en zeer pittige klim.

Zwaarte parcours:
Techn. moeilijkheid:
Hoogteverschil:
Bewegwijzering:

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.