Lengte: 36,6 km
Hoogtemeters: 83
Gereden: februari 2015

Deze MTBroute gaat voor een groot deel over het schiereiland Skallingen, wat een landtong is ten zuidoosten van de gemeente Blåvandshuk. Het doel van deze route is om rond de hele Skallinger landtong heen te fietsen. Heen over het strand en terug door de duinen en de Ho Klitplantage. Voor deze route is het handig om het getei en de wind in de gaten te houden. Ik heb de route gereden bij eb en met nagenoeg geen wind. Waait het wel hard, en dat doet het daar regelmatig, fiets de route dan eventueel omgekeerd zodat je wind mee hebt op het strand. Het fietsen bij eb heeft als groot voordeel, dat je gemakkelijk de harde delen van het strand kunt opzoeken om over te fietsen.

De start van de route zijn de beroemde "paardenbunkers" op het strand van Blåvand. Deze tot kunstwerk omgetoverde bunkers stammen uit de Tweede Wereldoorlog en vormden een deel van de beroemde Atlantikwall. Meerdere van deze bunkers zijn in 1995 door de Engelse kunstenaar Bill Woodrow gedecoreerd met ijzeren paardenhoofden en staarten.

Vanaf deze bunkers blijf je over het strand fietsen en passeer je over een aantal kilometer 10 golfbrekers. Deze stenen "muren" lopen vanuit de zee tot aan de duinen. Het is geen doen om hier tussen door te fietsen, dus er zit niks anders op om 10 keer je MTB op te tillen. Het grote voordeel hiervan is dat je er goed warm van wordt. Wanneer je de laatste golfbrekers bent gepasseerd wordt het strand iets breder en heerlijk rustig. Vanaf hier tot aan het einde van de landtong ben ik slechts 2 strandjutters (ze zoeken overigens Barnsteen) en 3 wandelaars tegengekomen.

Eenmaal aangekomen bij het einde, fiets je om de punt heen en neemt het eerste en ook enige pad aan de linkerkant door de duinen. Dit onverharde pad wat door het moeras / duingebied kronkelt gaat na een paar kilometer over in een asfaltweg. Het moerasgebied wordt pas duielijk wanneer ongeveer een kilometer voor de Ho Klitplantage de weg voor grote delen onder water staat. Zowel links als rechts staat al het land volledig onder water. Na deze waterpartij steek je de kruising over en neemt direct na / in de bocht het bospad naar rechts wat ondanks de regen van afgelopen nacht zeer goed begaandbaar is. Aan het einde slaan we links af en blijven de weg volgen die rond om de Ho Golfbaan gaat en vervolgens midden in Ho uitkomt. Je slaat links af en pakt direct daarna de eerste weg rechts. Als je deze doorgaande weg zou volgen, kom je weer uit in Blåvand. Ik pak na een paar honderd meter het bospad naar links. Het bospad komt uiteindelijk uit op een onverhard duinpad, waar de stukken puin half boven de grond uit steken en het goed opletten is met rijden.

Blijf dit duinpad volgen tot je op de doorgaande weg van Grønningen uitkomt. Blijf de weg volgen en pak het onverharde pad op het dijkje die uiteindelijk uitkomt op de doorgaande weg naar het strand. Je slaat hier links af en steekt de duinen over naar het strand. Je pakt hier vervolgens de laatste strandkilometers totdat je weer bij de "paardenbunkers" bent uitgekomen.

Zwaarte parcours:  Normaal
Techn. moeilijkheid:  Gemiddeld
Hoogteverschil:  Weinig
Bewegwijzering:  Uitstekend

Sorry, this website uses features that your browser doesn’t support. Upgrade to a newer version of Firefox, Chrome, Safari, or Edge and you’ll be all set.